5 مورد از گفته های فروشندگان لپ تاپ که واقعیت ندارد

 “چهار هسته ای(quad core) بگیر، بهتر از دو هسته ای(dual core) است”

lies_1_002این موارد چیزهایی است که وقتی به دنبال خرید لپ تاپ از مغازه های کوچک هستید خواهید شنید.

گاهی این مورد ناشی از اشتباه فهمیدن است و گاهی از نفهمیدن و تکرار چیزهایی که به آن ها گفته شده تا بگویند. گاهی این گمراهی عمدی است تا محصول خود را بفروشند.

در اینجا بعضی از مواردی که موقع خرید لپ تاپ می شنوید که لزوما درست نیستند را ذکر خواهیم کرد.

در یک سری شرایط محدود، مسئله این است که بیشتر برنامه ها تمایلی به استفاده از تمام چهار هسته ی یک CPU چهار هسته ای را ندارند. مثال های خاصی وجود دارد: تبدیل (کدگذاری) ویدیو(video encoding)، رندر سه بعدی، شبیه سازهای علمی،مبناهای(benchmarks ) مصنوعی مانند حساب کردن Pi تا یک میلیون اعشار… اما در واقع بعد از دو هسته، به یک بازده نزولی تا بیشترین حد مصرف برنامه ها می رسید.

این امر به این دلیل است که یک برنامه (application) به طور خاص طوری نوشته می شود که بتواند حجم کار را به هر هسته ی تکی بفرستد که بسته به کاری که برنامه انجام می دهد برنامه ریزی برای آن ممکن است آسان نباشد. درحقیقت بعضی وظایف وجود دارند که زمانی که روی یک هسته ی تکی اجرا می شوند کارآمدتر هستند تا زمانی که بر روی چهار هسته اجرا می شوند.

همچنین این به این معناست که تراشه ی ریزپردازنده با سرعت 2.0GHz در بسیاری از موارد می تواند کارایی فراتر از یک تراشه ی ریزپردازنده با سرعت 1.8GHz داشته باشد در حقیقت به این دلیل که یک برنامه ممکن است تنها از دو هسته استفاده کند و تراشه ی دو هسته ای ، در هر واحد هسته سریع تر است.

“ دوهسته ای 2.0GHz به این معنی است که توان 8.0GHz دریافت می کنید” . این موضوع در حقیقت درست نیست، به طور جادویی در تمام شرایط توان 8.0GHz دریافت نمی کنید که هر زمان میل داشتید از آن استفاده کنید.

با وجود اینکه قسمتی از کد برای گسترش اتوماتیک حجم کار بین هسته ها در سیستم عامل وجود دارد، برای بیشترین قسمت هایی که به طور جادویی در این هماهنگی کار نمی کنند، برنامه هایی نیاز است که به طور خاص کدگذاری شوند تا از آن ها استفاده کنند. حتی پس از آن، بعضی از هسته ها تنها تا اندازه ای بارگذاری می شوند و بعضی حجم کار خود را قبل از بقیه به پایان می رسانند. برنامه هایی مانند Handbrake یا 3DSMax هستند که خوشبختانه در تمام هسته های شما تا میزان 100درصد بارگذاری می کند- اما اگر از این برنامه ها استفاده می کنید پس از قبل می دانید که تا حدی که می توانید grunt و تا مقداری که می توانید به هسته نیاز دارید- اگر نمی دانید این برنامه ها چه هستند به احتمال زیاد با CPU دو هسته ای کارتان راه می افتد.

بسیاری از برنامه ها هنوز از یک هسته استفاده می کنند که در این مورد شما را به کارایی با یک مقدار یکنواخت 2.0GHz محدود می کنند.

 

” باید CPU با گیگا هرتز بیشتر بگیرید”

lies_2_002

زمانی بود که با یک اشاره می شد لپ تاپی با سریع ترین پردازنده که بودجه ی شما اجازه می داد خرید. این به امعنای رفتن به دنبال بزرگترین عدد همراه با “GHz” که می توانستید ببینید بود.

این روزها آن استدلال با چند چیز مخدوش شده است: معماری CPU( چگونه طراحی شده است) تاثیر گذار تر از سرعت خالص clock شده است. به این معنا است که کارایی یک پردازنده ی مدرن 1.9GHz می تواند به طور قابل توجهی از یک پردازنده ی 1.9GHz قدیمی پیشی بگیرد. اثبات می خواهید؟ پنتیوم چهار 3.6 گیگاهرتزی به وسیله ی یک پردازنده ی Core i3 با سرعت 3.3GHz مغلوب شد.

بعد از آن Turbo Boost وجود دارد: به این معنی است که بسیاری از CPU های امروزی می توانند به صورت خودکار بسته به نیاز سرعت را تا میزان مشخص بالا ببرند.

مورد مهمی وجود دارد: امروزه بسیاری از افراد به پردازنده هایی با سرعت خیلی بالا نیازی ندارند. در حقیقت، یک دو هسته ای ، همه ی خانواده ی پردازنده های Core i5 به خوبی جوابگو هستند، مگر آنکه تمایل دارید به طور مرتب کارهای سنگین مانند تبدیل فیلم یا رندر سه بعدی انجام دهید. به همین دلیل است که ایده ی ultrabook جواب می دهد. حتی بازی ها بیشتر به گرافیک شما بستگی دارد تا CPU.

 

” این دارای Dolby/THX/Beats است، پس صدای آن بسیار بهتر است”

lies_3_002

استثناهایی وجود دارد، اما روی هم رفته فقط این مورد نیست.در واقع شما یک محصول که از نظر فیزیکی بهتر است را نمی گیرید- بلکه یک نرم افزار دریافت می کنید که تلاش می کند از بلندگوهای ارزان و کم قدرت لپ تاپ شما صدای بهتر با نتایج مختلفی دریافت کند. در بسیاری از موارد برای صدای مناسب مجبور هستید به هدفون روی آورید.

در اینجا دستورالعمل های عمومی آورده شده است که می تواند به شما برای پیدا کردن بهترین راه حل صوتی کمک کند:

  • مقاله های انتقادی(reviews) را بخوانید.
  • اگر می توانید نسخه ی آزمایشی لپ تاپ را در یک مغازه پیدا کنید، با آن اندکی آهنگ پخش کنید تا بلندگوهای (اسپیکرها) آن را امتحان کنید.
  • معمولا هرچه لپ تاپ بزرگتری بگیرید بلندگوهای بهتری دریافت می کنید. گاهی حتی ساب ووفر(subwoofer) می گیرید اما این گرایش در لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 17 اینچی یا بالاتر وجود دارد.
  • Apple تمایل دارد در مجموع صدای مناسبی داشته باشد.
  • زمانی که یک برند اسپیکر در این کار شرکت داشته باشد، چیزها عموما صدای بهتری دارند. به عنوان مثال، مشارکت مختصر Dell با JBL باعث تولید محصولات عالی شد و معمولا لپ تاپ های Asus با اسپیکرهای Bang and Olufsen، کاملا خوب هستند.

 

“یک کارت گرافیک قدرتمند به منزله ی لود شدن سریع تر صفحات وب است”

lies_4_002

زمانی که این یکی را می شنوید، ممکن خود را نگهدارید که توی گوش فروشنده نزنید. این مورد کاملا اشتباه است.

حداقل تا الان مورد جانبی وجود دارد که داشتن کارت گرافیک بهتر به معنی کارایی بهتر است. اگر یک توسعه دهنده ی وب تصمیم به استفاده ی گسترده از خصوصیات HTML5 Canvas یا WebGL گرفته است، هنگامی که توسعه دهنده شروع به بازی با بازی های سه بعدی مبتنی بر مرورگر می کند، پس احتمالا برایش منفعت دارد.

اما واقعیت موجود این است قسمت عظیمی از وب سایت ها هیچ گاه از کارت گرافیک شما نمی خواهند که کاری را انجام دهد. حتی اگر از Internet Explorer 9 با امکان پردازش سخت افزاری (hardware-accelerated) ترجمه ی متنش استفاده می کنید، کارت گرافیک یکپارچه ی HD Graphics 4000 کاملا جوابگو است- نیاز به کارت مجزا مانند موارد مشابه Nvidia و AMD ندارید.

در نظر بگیرید که Intel قسمت بزرگی از بازار گرافیک در دست دارد(59 درصد در نیمه ی دوم سال 2012) با این وجود عدم تولید تراشه های کارآمد ، اینترنت شما گرافیک اختصاصی برای مدت طولانی نیاز ندارد. این نیاز اصلا وجود ندارد.

سرعتی که صفحه ی وب شما لود می شود غالبا بستگی به سرعت ارتباط اینترنتی شما، فضا و CPU و جایی که وبسایت میزبانی شده است، دارد. کارت گرافیک به ندرت مداخله ای در این امر دارد.

همچنین این ادعا را می شنویم که گرافیک مجزا برای تماشای فیلم بهتر است. زمانی این ادعا درست بود اما اکنون کاملا بی ربط است. این درست است که یک سری منتخب از برنامه های غیر از بازی ها از شتابدهی GPU استفاده می کنند، Adobe Photoshop ازاین مزایا کمتر استفاده می کند، Adobe Premiere  کمی بیشتر و تعداد مختلفی از تبدیل کننده های ویدیویی از این مزایا بسیار بهره می برند.- اما اگر در یک قسمت تولید چیزها نیستید و یک بازی کننده یا گیمر نیستید، احتمالا کارتان با Intel راه می افتد.

 

“این یکی گرافیک 2GB دارد که سریع تر از گرافیک 1GB است”

lies_5

در این مورد، فروشنده ی بی سواد ما به حافظه ی ویدویی اشاره می کند یا RAM روی کارت گرافیکی. مقدار زیاد حافظه می تواند پردازش چیزهایی مانند تکسچر بزرگ تر در بازی ها یا برجسته بینی سه بعدی را اندکی برای لپ تاپ آسان تر کند اما قطعا تنها حکم برای کارایی نیست.

چیزی که بیشتر اهمیت دارد مدل کارت گرافیکی است که به طور قابل توجهی تاثیر بیشتر بر روی عملکرد لپ تاپ شما دارد.

هنگامی که اغلب کارت ها تغییر نام داده می شوند، این به خودی خود می تواند یک میدان مین باشد. GeForce GT 630M و GeForce GT 540M را در نظر بگیرید- 630 بهتر است درست است؟ غلط است. 630 تغییر اسم داده ی 540 است.می خواهید بیشتر گیج شوید؟ به ارایه های آشفته ی کارت های تغییر پذیر Nvidia که در حال حاضر در بازار موجود است نگاهی بیاندازید. این طور به نظر می رسد که به عمد می خواهند مصرف کننده را سردرگم کنند.

ما Notebook Check را یافتیم که یک منبع عالی برای از بین بردن این اغتشاش است. مشخصات لپ تاپی را که نگاه می کنید را بیابید سپس ببینید که کارت گرافیک آن در مقایسه با موارد دیگر بازار چگونه است.

 

منبع: www.cnet.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *