راهنمای کامل برای طراحی لوگو : 54 پیشنهاد تخصصی

 تمام چیزی که برای خلق یک لوگو باید بدانید، از الهام تا اجرا

اطراف ما پر است از لوگو. در نظر عموم مردم، لوگوها برای یادآوری فوری یک شرکت یا یک محصول هستند و از نظر مشتری آن ها نشانه ای برای شناسایی می باشند که نام تجاری آن ها از آن آویزان است، و برای ما طراحان لوگوها بیانگر چالش ادغام ايدئولوژى مشتریان با یک طرح گرافیکی است.

جای تعجب نیست که که طراحی لوگو، نقش برجسته ای در زندگی ما دارد. در عصری که هرکسی برای حمایت از محصول، خدمت یا شرکت عرضه کننده ی آن ها باید یک وبسایت داشته باشد، تقاضا برای به یک لوگوی عالی هیچ گاه به این اندازه بالا نبوده است.

نمونه های طراحی لوگو خیلی بیشتر از قبل وجود دارد، و چالشی برای متفاوت بودن به وجود می آورد. چگونه چیزی بدیع که در این دریای شباهت ها برجسته باشد، خلق  کنیم؟ و چگونه به سرعت چیزی را با حفظ کیفیت خلق به وجود آوریم؟

در این مقاله، ابتدا نگاهی به ضوابط اولیه خلق یک طرح لوگو می اندازیم و بعضی از راهنمایی های حرفه ای برای بالابردن ظرافت کارتان را به اشتراک می گذاریم.

آماده سازی

1- مخاطبان خود را بررسی کنید

1

طراحی لوگوی خوب فقط خلق یک چیز زیبا نیست- باید پیام یک عنوان تجاری را منتقل کند.

خلق یک لوگو فقط به وجود آوردن یک ظاهر زیبا نیست. آن چیزی که انجام می دهید یا در آن شرکت می جویید، توسعه ی یک عنوان تجاری و مخابره ی یک جایگاه است. منطقی به نظر می رسد که اولین گام برای خلق لوگو باید بررسی این مفاهیم باشد.

توصیه می شود که مشتری را در این مرحله ی اولیه شرکت دهید، زیرا تفسیر شما از عنوان تجاری مشتری ممکن است متفاوت با تفسیر آن ها باشد،و مهم است که قبل از آن که هرگونه طراحی حقیقی صورت پذیرد، پیام واضح باشد.

2- خود را در آن عنوان تجاری غوطه ور کنید.

 

2به گذشته برگردید ، مارتین کریستی (Martin Christie) از طراحی لوگوی لندن تسریع می کند.

قبل از اینکه حتی شروع به طرح ایده هایی برای طراحی لوگو بکنید، زمانی را صرف گردآوری معادل یک پرونده ی M15 از عنوان تجاری (brand) مشتری خود بکنید: آن ها کی هستند، چه کاری انجام می دهند و فعالیت جمعیت شناسی آن ها چیست.

به طرح های لوگوی تکراری قبلی آن ها را نگاهی بیاندازید و از خود بپرسید این ها چه چیزی از آن عنوان تجاری را نشان نداده اند. سپس قبل از اینکه کار خلاقانه ی خود را شروع کنید، فهرستی از بایدها و نبایدها را گردآوری کنید.

مارتین کریستی از Logo Design London توصیه می کند : “تمام لوگوهای مختلفی را که مشتری شما از زمان تاسیس شرکتش تا الان استفاده کرده است را بررسی کنید. اگر به دهه های قبل باز گردد می تواند جالب باشد. می توانید به گذشته برگردید، اگر می خواهند خود را در جایگاه یک عنوان تجاری موروثی بگذارند، یا ممکن است قادر باشید لوگوی اولیه آن ها را از اساس به یک چیز نو و پیشرو تبدیل کنید. این کار مزیت تداوم درونی دارد حتی هنگامی که یک تصویر جدید را عرضه می کنید.”

3- تمام پيشطرح های(sketches) خود را نگه دارید.

3مارتین کریستی اظهار می کند که پیشطرح های قدیمی می تواند منبع الهام جدید باشند.

مارتین کریستی می افزاید: ” این احتمالا یک حدس منصفانه است که برای هر لوگویی که طراحی می کنید احتمالا دوجین پیش طرح قبل از آن که تصیمیم بگیرید کدام یک را به جلو ببرید، به وجود می آورید. هیچ گاه این ایده های اولیه را دور نیاندازید، آن ها یک منبع با ارزش را تشکیل می دهند.”

فقط به این دلیل که پیش طرح های اولیه ی شما برای یک مشتری مناسب نبود بدان معنا نیست که کلا مناسب نیستند. به کارهایی که کرده اید بازگردید و می توانید آن بذر را بیابید و با ذره ای پروردن می تواند رشد کند و به لوگویی که دنبال آن بودید تبدیل شود.

4- جستجوی آن لاین انجام دهید.

 4Logo Moose یک منبع عالی برای طراحی لوگو است.

دو نقطه ی شروع عالی برای جستجوی آن لاین Logo Moose و Logo Gala هستند. یکی از چیزهایی که باید به آن فکر شود دانستن زمان توقف تحقیق طراحی لوگو خود است. بهترین کاراین است که ببینید کدام یک از 10 طرح مرتبط جوابگوی کارتان است و کدام یک جوابگو نیست تا اینکه خود را در 50 طرح نامرتبط غرق کنید.

اگر برای ایده ای تلاش می کند، برای الهام گرفتن نگاه به کلید واژه ها در فرهنگ لغت و یا اصطلاحنامه یا جستجوی تصویر گوگول را امتحان کنید. اگر دفترچه ی پیش طرح ها را نگه داشته اید به ترسیم های قبلی نگاه بیاندازید- موظف هستید که ایده های استفاده نشده از پروژه های قبلی داشته باشید، بنابراین ممکن است از قبل بر روی راه حل عالی ای کار کرده باشید.

5- با وسوسه ی تقلید مبارزه کنید.

ما همه قهرمان های طراحی خودمان را داریم و بعضی اوقات آن ها را آنقدر دوست داریم که می خواهیم از سبک آن ها تقلید کنیم. خب، می گویند تقلید شکل صادقانه ی چاپلوسی است.بهرحال در عالم واقع تنها یک راه  تنبل گونه برای حل مشکل خلاقیت است.

از خودتان بپرسید که آیا سبکی به کار می برید متناسب با نیازهای مشتری است. آیا آن ها طرح لوگویی را می خواهند که مشابه سبک حروفی که سائول باس(Saul Bass) برای کواکر اوتس (Quaker Oats) در دهه ی 70 استفاده کرد، باشد؟

6- به مشتریان اجازه ی دیکته کردن را ندهید.

نکته ی 2 به معنی این نیست که هر آنچه مشتری می گوید را انجام دهید. به دستوری که مشتری می دهد به دقت نگاه بیاندازید و شروع به سوال درباره ی هرگونه ابهام و سستی که در دستور داده شده ممکن است پیدا کنید، کنید. ” لوگو باید شمایلی (iconic) باشد” و” لوگو باید به یادماندنی باشد” دو عبارات بسیار کلیشه ای است که باید مشتری خود را به آن برسانید.

مردی در حال لگد زدن به مرغ در لباس پدر کریسمس به یاد ماندنی است اما به دلایل اشتباه. بنابراین، نظر به اینکه با تمام کار طراحی مجاز، باید انتظارات مشتری خود را مدیریت کنید، اهداف واقع بینانه بگذارید و پی ببرید که کار شما برای هدایت دقیقا به چه چیزی نیاز دارد. طراحی لوگو آیکونیک و بیادماندنی می شوند: این امر به آن روش میسر نمی شود.

7- یک تابلوی امتیاز درست کنید و آن را پاره کنید.

می توانید تمام روز را صرف جستجوی طرح لوگو بکنید مانند کتاب ها و وبسایت های امتیازدهی وجود دارند که نمونه هایی ازآن ها هستند. تنها تابلوی خلقی (mood boards) درست کنید که ارزش های مشابهی را به اشتراک بگذارند. به صفحه ی خلقی خود نگاه کنید و تجزیه و تحلیل کنید که چه چیز در مورد این طرح های لوگو موفقیت آمیز نبوده است. سپس آن تابلوها را پاره کنید و از این قواعد به عنوان راهنمای برای خلق کار منحصر به فرد خود استفاده کنید.

طراحی اولیه

8- کلیات آن را طراحی کنید.

5مداد را بردارید و قبل از انتقال به کامپیوتر خود، صفحه را پر کنید. تصویر از بن پاول(Ben Powell) در www.gogetcreative.co.uk

با یک درک قوی از آنچه باید منتقل شود،  طرح های اولیه : اغلب اوقات، باید از نوع مداد و کاغذ باشد. این امر شما را قادر به تجربه کردن می کند و به جزییات دقیق تر نمی پردازید.

وسوسه انگیز است که در آغاز کار مستقیما بر روی کامپیوتر کار کنید، اما بن پاول به شما توصیه می کند در مقابل این میل مقاومت کنید. او فصيحانه می پرسد: ” برای شروع چه چیز را یاد گرفتید، استفاده از کامپیوتر یا مداد و کاغذ؟ طراحی اولیه یا اسکچ راهی سریع تر برای تولید ایده های اولیه حتی قبل از لمس Photoshop CC است. مهم نیست که طرح های نامفهمومی زده باشید تا وقتی که ایده های شما را به درستی منقل کند و شما آن را متوجه شوید.”

9- وکتور بسازید.

6 وکتورها یک چیز سودمند در هنگام  طراحی لوگو هستند. تصویر از بن پاول در www.gogetcreative.co.uk

بعد از شروع کار به وسیله ی طراحی اولیه، بعضی از طراحان طرح های اصولی روی کاغذ گراف می زنند. اما بهترین راه برای برای کاهش ناامیدی و درد ناشی از طراحی مجدد لوگو، این است که با وکتورها آن را درست کنید. در این مرحله Illustrator CC دوست شما است که شما را قادر به تغییر اندازه ی تولیدات خود بدون از دست دادن کیفیت می کند.

10- از اسمارت ابجکت ها (smart object) استفاده کنید.

طرح لوگوی خود را در فتوشاپ به صورت یک ‘smart object’ کپی پیست کنید (دوباره بدون از دست دادن کیفیت میزان پذیر) ، اگر لازم است آن را با عناصر دیگر ترکیب کنید.

اگر برای رسانه ی مبنی بر صفحه نمایش، لوگو خلق می کنید، مخصوصا مراقب خطوط نازک یا طرح حروف بسیار روشن باشید. همچنین توجه کنید که صفحه نمایش های مختلف می توانند متن و گرافیک را به صورت پیکسل شده و خشن نشان دهند.

الصاق تایپوگرافی

11- فونت خود را با دقت انتخاب کنید.

7طرح لوگوی جدید مایکروسافت یک گرایش به سوی تایپوگرافی صریح و کاربردی را نشان می دهد.

تایپوگرافی به طور آشکار محور طراحی لوگوی خوب است. دو راه اصلی برای انتخاب دارید: ایجاد فونت سفارشی خود یا تطبیق یکی از موارد موجود.

اگر یک فونت سفارشی را ایجاد کنید، آن را خیلی شیک درست نکنید زیرا به سرعت تاریخ آن می گذرد. آن را خوانا وساده نگه دارید. کلماتی را که به تصویر می کشید را در نظر بگیرید- اگر آن ها غیر معمول هستند پس یک سبک حروف ساده احتمالا بهتر جواب می دهد، اگر کلمات معمولی هستند، معمولا می توانید خلاق تر از زمانی باشید که تشخیص آن ها راحت تر است.

12- تطبیق فونت های موجود

هیچ قانونی به شما نمی گوید که مجبور هستید سبک حروف خود را به وجود آورید، با وجود آن : تطبیق یک سبک حروف موجود را در نظر بگیرید.

حذف، گسترش یا پیوست قسمت هایی از حروف ممکن است برای خلق طرح منحصر بفرد شما کافی باشد. شگفت انگیز است که هرچقدر کم از برخی حروف نیاز باشد که ببینید همچنان قادر به تشخیص آن ها هستید.

13- از فونت های پر زرق و برق اجتناب کنید.

وسوسه نشوید تا طرح لوگوی خود را با استفاده از فونت های پر زرق و برق، برجسته نمایید. آن ها معادل چیت های گلدار چاپی هستند و یک دلیل وجود دارد که اغلب آن ها رایگان هستند. به خاطر حرفه ای گری محض است که باید از این فونت ها به هر قیمتی دوری کرد.

اغلب فونت های پر زرق و برق و جلب توجه کننده بسیار تجملی ، بسیار ضعیف، و به احتمال زیاد (به صورت بدی) در صدها کارت تجاری ارزان قیمت در حال حاضر استفاده شده اند. وقتی به طراحی لوگو می رسید، فونت خود را کلاسیک و ساده انتخاب کنید و از رنگ و لعاب دادن بیش از حد بپرهیزید.

14- تایپ را با عنوان تجاری تطبیق دهید.

فونت ها به صورت تمام اشکال و اندازه هایی که به طور متفاوتی قدرت (فونت های نوع قالبی، بزرگ و قدرتمند)، کلاس و استایل ( فونت هایی با دست خط های یا زواید حروف زیبا)، حرکت و تفکر رو به جلو ( نوعی که شیب دار است)، را افزایش می دهند، در می آیند. این تنها در مورد ظاهر زیبا نیست: هماهنگ کردن خصوصیات فونت – می تواند قراردادی یا از موارد در دسترس باشد- با خصوصیات آن عنوان تجاری، چیزی است که در اینجا اهمیت دارد.

15- در نظر گرفتن یک شیوه ی فقط تایپی

8جیانگ لی(Jiyoung Lee) لوگوی تایپی برای ساختمان این شرکت صنعتی خلق کرد.

ممکن است بخواهید یک اجرای ساده از طراحی لوگو برای مشتری خود تولید کنید که تنها از قدرت تایپوگرافی استفاده می کند. اطلاعات خود را در مورد تایپوگرافی بالا ببرید و طراحانی که در سرتاسر دنیا از این روش استفاده کرده اند را بررسی کنید.

استفاده از فاصله گذاری

16- به فاصله های اطراف طرح لوگوی خود فکر کنید.

9 شورای بریتانیا یک منطقه ممنوعه بر اساس صفحه هایی که قسمتی از طرح هایشان را تشکیل می دهند، دارند.

اکثر کتاب هایی با عنوان تجاری یک منطقه ی ممنوعه را تعیین می کنند. این ناحیه اطراف طرح لوگو است که برای حفظ یکپارچگی لوگو (و عنوان تجاری دارای بخش اضافی) نمی توان با محتوای دیگری اشغال شود.

وقتی لوگویی را طراحی می کنید، باید در نظر داشته باشید که چگونه باید استفاده شود. اگر، به عنوان مثال، طرح شما برای دیده شدن در بالای یک عکس در نظر گرفته شده است، اطمینان حاصل کنید که آن را به همان شکل به مشتری نشان دهید، و معین کنید که هربار که استفاده می شود باید به همین شیوه تکثیر شود.

17- استفاده ی موثر از فضای منفی

10

مشخصات FedEx یک مثال خوب از تاثیر فضای منفی در طراحی لوگو است.

برخی از بهترین طراحی لوگو معنای پنهانی در فضا منفی خود دارند. یک مثال کلاسیک آن لوگوی فدکس(Fed Ex) است که از ترکیب حروف E و x برای ایجاد یک پیکان در فضای منفی استفاده می کند. مثال های عالی دیگری وجود دارند که یک طرح لوگو در نگاه اول عادی به نظر می رسد، اما با بررسی بیشتر، جزییات جالب و بسیار سنجیده ای را آشکار می کند.

18- بیش از اندازه روی آن کار نکنید.

این اصول را به کار ببرید تا به ارزش طرح لوگوی خود بیافزایید، اما مانند همیشه، اشکال و عناصر تصویری را به فضای منفی اضافه نکنید، فقط به این دلیل که می توانید! به یاد داشته باشید شما در حال تلاش برای درخواست از طراحان دیگر در Dribbble نیستید- شما در تلاشید تا یک مشکل تجاری را حل کنید و یک نام تجاری را در میان مخاطبانش بالا ببرید.

طراحی گرافیکی

19- طرح خود را فعال کنید، نه منفعل

11

 طرح لوگوی توییتر (Twitter) ، از فرم یک پرنده ی ثابت به یک پرنده ی در حال پرواز، در طول سالها، تبدیل شده است که حرکت و جنبش را نشان می دهد.

اگر از عاملی استفاده می کنید که در طول طراحی لوگو  به آن کمک می کند، به اضافه کردن حس حرکت به طرح خود فکر کنید. این بدان معنی نیست که نیاز دارید خطوط حرکتی کارتونی اضافه کنید، اما در عوض به اندازه، موقعیت و چرخش عناصر درون طرح، فکر کنید.

یک ماهی اگر همراه با جهش باشد یا شنا کند، متحرک به نظر می رسد اما اگر طرفی از آن ترسیم شود به گونه که انگار روی دیوار نصب شده است ، به نظر ساکن می آید. شما نیاز دارید که جهت حرکت ضمنی  را نیز درنظر بگیرید.

20- تفاوت های فرهنگی

در غرب،حرکت به سمت چپ به عقب و حرکت پس رفتی اشاره دارد، در حالی که حرکت به سمت راست، پیش رفت و فکر رو به جلو، احساس می شود. این توافق مبتنی بر فرهنگ به این دلیل شکل گرفته است که ما از چپ به راست می خوانیم. چیزها در شرق دور متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که مرکز تجارت کارفرمایتان در کجا قرار دارد.

21- تن و همچنین رنگ ها را در نظر بگیرید.

طرح لوگو نیاز به کار در رنگ های سیاه و سفید و همچنین رنگی دارد. اگر طرح لوگوی شما از رنگ برای انتقال مفهوم استفاده می کند، به این فکر کنید که زمانی که رنگ حذف شود چگونه مفهوم را منعکس می کند. گاهی اوقات ممکن است به معنی تغییر نسبت کنتراست بین عناصر مختلف از طرح شما باشد بطوری که زمانی که یکنواخت(monotones) چاپ شود همچنان مفهوم را منتقل کند.

22- تجربی باشد.

12

 طرح لوگوی Cut & Splice همواره در حال تبدیل است و هرگز دوبار به یک صورت نیست.

فکر نکنید که مجبور هستید با مفاهیم رسمی مبنی بر اینکه طراحی لوگو چیست و چه کار می کند خود را محدود کنید. به عنوان مثال طراح لوک پراز (Luke Prowse) به صورت اولیه از لوگو و ویژگی های عنوان تجاری رویداد موسیقی Cut & Splice استفاده کرد و  Aus dem Seben Tagen آهنگساز تجربی کارل هاینتس اشتوکهاسن (Karlheinz Stockhausen) را جشن گرفت.

لوک با بازی با وسواس فکری “شانس کنترل شده” این آهنگساز تجربی در طول زندگیش ، لوگو ای را طراحی کرد که هرگز دوبار به یک شکل نبود، هم آن لاین و هم دیجیتالی چاپ شد. در فرم آن لاین این طرح لوگو مانند یک نمای صوتی ترکیبی همیشه در حال نمو، به طور دائم مورف و حرکت می کرد.

13

صورت خارجی یک طرح لوگو ی دیگر از Cut & Splice

آن را تمیز و مدرن نگه دارید.

23- از بیشتر از دو فونت استفاده نکنید.

بدیهی است که همیشه استثناهایی برای این قانون وجود دارد. اما به عنوان یک اصل کلی، اگر می خواهید طرح لوگوی شما واضح و منظم باشد بهتر است خود را تنها به یک یا دو نوع سبک حروف محدود کنید .

24- مطمئن شوید که بر روی یک پس زمینه ی تیره جواب می دهد.

14

 لوگوی یوتوب به خوبی بر روی هر پس زمینه ای، چه تیره و چه روشن، کار می کند.

مشتری شما ممکن است با دیدن طرح لوگوی شما بر روی یک پس زمینه ی سفید خوشحال شود، اما هوشیار باشید که او یک سال بعد باز می گردد و می گوید که شرکت در حال تولید محصول جدید است و می خواهند که این لوگو بر روی زمینه ی تیره نیز کار کند. طبقه بندی آن قبل از موعد، هرگز چیز بدی نیست. ( همین اتفاق زمانی که از لوگوی تک رنگ (monochrome) استفاده می کنید می افتد.)

25- متناسب با گرایش ها حرکت کنید.

توجه به تمایلات رایج به معنی پیروی کورکورانه از آن ها نیست. اما به همان روشی که برای مخالفت با آن گرایش ( یا شروع گرایش جدید)، نیاز دارید که قوانین را بشکنید نیاز دارید که بدانید دوباره در مسیر هستید.

26- تا جایی که امکان دارد کاهش بدهید.

15

 یک لوگوی ساده ولی مهیج طراحی شده توسط لوک پراوز (Luke Prowse ) برای لباس زیر تمپستا (Tempestra Underwear)

کاهش(Subtraction )، تکنیک عالی برای از بین بردن افزونگی در هر تلاش خلاقانه ای است. این بدان معناست که به طور مستمر از خودتان سوال کنید ” آیا این لوگو به … نیاز دارد”، “آیا این مفهومی دارد؟”،”آیا این با این حکم هماهنگی دارد ” و ” ایا این خود زیاده روی نیست؟”

16

با گذشت زمان، بسیاری از طرح های لوگو ساده شده اند – طراحی اخیر وندی(Wendy) یکی از مثال ها است.

27- اگر شک دارید، آن را رها کنید.

اگر نمی توانید یک عنصر که جزیی از طرح لوگوی شما است را از نظر منطقی توجیه کنید، فرصت آن را دارید که آن را از ترکیب کلی حذف کنید. هرگاه طرح لوگوی شما در ساده ترین حالت خود است، احتمالا در قوی ترین حالت خود است.

28- سعی نکنید کار زیادی انجام دهد.

تلاش نکنید که طرح لوگو وظایف زیادی انجام دهد: نیاز نیست که همه ی جنبه های تاریخی شرکت را منعکس کند یا شرح دهد که آن محصول یا سرویس چیست. یک لوگوی شرکت کامپیوتری لازم نیست که که یک کامپیوتر را نشان دهد (اپل این کار را نمی کند). یک طرح لوگوی رستوران نیازی نیست که غذا را نشان دهد (مک دونالد این کار را نمی کند). آن را ساده نگه دارید.

29- یک نسخه ی قفل شده (lock up version) به وجود آورید.

17طرح لوگو و شعار باید به طور هماهنگ و همچنین به طور جداگانه کار کنند.

لوگوها اغلب همراه با یک شعار هستند که یک پیام از عنوان تجاری را منتقل می کند. نایک(Nike) به عنوان مثال، ،تجهيزات swoosh را دارد که عبارت ‘Just Do It’ معمولا در زیر آن ها دیده می شود. هر دوعنصر می توانند به طور جداگانه کار کنند اما هرگاه باهم بیایند به عنوان ‘lock up’ نامیده می شوند. این زمانی است که هر دو عنصر یک حس انسجام را بین خود القا می کنند.

نظر به اینکه که این عناصر می توانند جداگانه دیده شوند این قاعده را به یاد داشته باشید برای آنکه طرح لوگو معنا بدهد به آن شعار وابسته نباشید. طرح لوگوی شما نباید لزوما یک نمایش تصویری از آن شعار باشد بلکه هردو باید به طور برابر در عنوان تجاری باشند.

30- طرح لوگوی خود را پاسخگو کنید.

18

یک طراحی وب پاسخگو به اندازه ی گرافیک های وب دیگر به طرح لوگو نیازمند است.

اگر اصولا طرح لوگوی شما قرار است در وبسایت یا اَپ ها به کار رود، به چگونگی پاسخگو بودن آن فکر کنید. کم کردن یا بزرگ کردن اندازه ی یک لوگو بر اساس متن آن، همیشه بهترین راه حل نیست. هنگامی که فضای متن و قابلیت های شعار افزایش یابد، شما ممکن است نیاز داشته باشید که جزییات اضافه ای به خود گرافیک لوگو اضافه کنید.

قابلیت

31- نسخه هایی در اندازه های متفاوت ایجاد کنید.

19طرح لوگو باید با همه ی انواع برنامه ها سازگار باشد. تصویر از بن پاول در www.gogetcreative.co.uk

طرح لوگوی شما فوق العاده ، زیبا، و خیره کننده است… اما تنها در یک صفحه نمایش HD ، 24 اینچی. آن را تا 100 پیکسل کاهش دهید، به چه چیزی می رسید؟ یک طرح بد رنگ کمی ناواضح

اندازه های دیگری را برای طرح خود امتحان کنید. اگر قبلا طرح خود را در کامپیوتر دارید، بزرگنمایی یا کوچکنمایی کنید تا ببنید زمانی که یک آیکون کوچک یا تمام صفحه شود چگونه است.

32- آن را خوانا کنید.

اغلب مشتریان به منظور اینکه قادر به بزرگ کردن ابعاد لوگو ، جدا کردن آن و رنگ آمیزی جداگانه آن باشند، یک وکتور از لوگو را نیاز دارند. به همان اندازه، شما نیاز به چیزی دارید که در پایین ترین کیفیت خروجی رسانه ای مانند روزنامه و کار آن لاین و روی دستگاه های تلفن همراه، واضح و خوانا باشد.

هنگامی که چیزی دارید، آن را چاپ کنید. آن را در نوع های مختلفی از نظر سبک و وزن چاپ کنید مانند نسخه های معکوس شده (inverted) از لوگو و مارک شما. نسخه های بزرگی از آن را چاپ کنید و آن ها را به دیوار بزنید یا روی زمین پهن کنید. به مدت طولانی به آن ها نگاه کنید تا اندازه ای که واقعا آن ها را درک کنید.

33- انواع گوناگون غیر چاپی تهیه کنید.

علاوه بر چاپ، شما نیاز دارید که انواع مختلفی را بررسی کنید که نشان دهد عملکرد آن ها بر روی صفحه نمایش کامپیوتر ، دستگاه های تلفن همراه و دیگر “کاربردهای “دنیای واقعی”، خواه بر روی لباس یا یک تابلو تبلیغاتی در اولدترافورد، چگونه است.

تمام این انواع مختلف را به مشتریان خود نشان دهید تا مشخص کنید (اگر نیاز است) که در راستای چگونگی استفاده ی طرح لوگو یا استفاده به صورت کوچک بر روی نامه های تجاری مهر زده ، چه فکری کرده اید.

به ایجاد نسخه ی نشان مانند(مدال مانند) از طرح لوگو برای زمانی که فضای کوچکی را اشغال می کنند، فکر کنید. و اتفاقا یک نسخه ی واضح و گری اسکیل (greyscale) را نیز در نظر بگیرید. از نظر مادی به نفع مشتری است که یک لوگویی  داشته باشد که می تواند در همه جا از آن استفاده شود.  راهی طولانی برای اثبات این موضوع به مشتریانتان در پیش دارید.

20طرح لوگوی شما شاید برای کار کردن در رسانه ی دیگر احتیاج به تغییر داشته باشد، مانند چاپ با قلابدوزی نخی

کاملا معمول است که نسخه ی اندکی متفاوت برای چاپ طرح لوگو بر روی لباس داشته باشید. بهترین راه برای انجام آن این است که با یک قلاب دوز، تولید کننده ی کفش وغیره ی مناسب صحبت کنید.

34- آن را از تغییر آتی بی نیاز کنید.

21طراحی و تقویت مجدد ضمیمه ی روزنامه ی تایمز (Times Newspaper) به نام تایمز2(times2) ، طراحی شده توسط لوک پراوز(Luke Prowse) در کنار مدیر هنری نویل برودی(Neville Brody) و تیم تحریریه داخلی خود.

اغلب طرح های لوگو سال ها استفاده می شوند، پس مراقب باشید که از طرح حروف و سبک های “مد روز” استفاده نکنید که به سرعت از مد می افتند. خیلی تحت اللفظی نیز نباشید: یک شرکت که اسناد می فروشد ممکن است در 25 سال آینده انسان به فضا بفرستد.

اغلب خصوصیات شرکت هایی مانند شل(Shell) و کلاگ (Kellogg’s) با طول زمان تغییر کرده است اما عناصر نام تجاری خود را به دلیل تازگی زیرکانه و مدرن بودن تایپوگرافی آن ها، حفظ کرده اند. باید عناصری در طرح لوگو وجود داشته باشد که با دوام اما متفکرانه تر از جنبه های دیگر باشند که ممکن است در آینده نیاز به سازگاری با فرمت های تصویری تاکنون ناشناخته داشته باشند.

ملاحظات تجاری

35- لوگو را با عنوان تجاری اشتباه نگیرید.

22قسمتی از تصویر بزرگ تر، برای استفاده در لوگو ی وولف اولینس (Wolff Olins) برای بازی های المپیک 2012

“یک لوگو فقط نام تجاری نیست” ، معمول ترین نکته ای است که هنگام خلق هویت یک شرکت، باید به یاد داشته باشید.

لوگوی المپیک 2012 طراحی شده توسط وولف الاینس وقتی در سال 2007 منتشر شد مورد تمسخر عموم قرار گرفت. بیشتر آن به دلیل محدودهای رسانه ای بود، به این معنا که نمی توانستند نشان دهند چگونه این طرح لوگو در قسمتی از عنوان بازی های 2012 لندن استفاده خواهد شد و نه لزوما به صورت جدا.

اگر طرح لوگویی را ارائه می دهید که عمدتا قرار است به صورت “قفل شده”(‘locked up’) همرا با یک شعار یا در ارتباط با قسمت های تصویری دیگر دیده شوند پس نمونه های از آن را در ارائه ی اولیه خود نشان دهید.

36- به طور صحیح به یک تن برسید.

23یک مثال از سه نوع سبک اجرا توسط لوک پراوز- معتبر، دوستانه و سرگرم کننده.

تصور کنید به صورت آن لایل دنبال یک حسابدار می گردید و به یک شرکت با عنوان ” خدمات حسابداری هاروود” (Harewood’s Accounting Services) می رسید که یک طرح لوگو ساخته شده از فونت weedy serif با یک تصویر از خرگوش نشسته بر روی یک تخته ی چوبی، دارد. شک می کنید که آیا این جمعیت ارزش جدی گرفتن را دارند. این شرکت ساختگی راحت می تواند دارای جوایز متعدد و گروهی از مشتری های راضی باشد، اما همچین طرح لوگویی هیچ گونه اعتماد و تحسینی برای خدماتی که عرضه می کند، القاء نمی کند.

یک لوگو یک تجارت تخصصی را نشان می دهد و شوخی های ضعیف تصویری جوابگوی آن نیست. از فونت هایی استفاده کنید که “روحیات عنوان تجاری” را خلاصه کند.

 فیسبوک

37- طرح لوگو را به اطرافیان نشان دهید.

24طرح لوگوی Kudawara’s به دلایل اشتباه به یادماندنی شده است.

عده ی کمی از ما داروسازی ژاپنی در چند سال پیش که طرح لوگوی آن به دلیل تا اندازه ای خوشمزگی غیر عمدی آن در سراسر دنیا شناخته شد را به خاطر می آورد. شما البته می توانید استدلال کنید که لوگو خوب است و آدم هایی با ذهن منحرف در دنیا زیاد است. اما بیایید  واقع بین باشیم : چگونه تایید کننده ی نهایی مشتری، فرض هرکسی است. از پهلو به آن نگاه کنید ، وارونه به آن بنگرید و آن را معکوس کنید. به هر طریقی که می شود آن را نگاه کنید. سپس آن را برای مشتری بفرستید. شما یک Kudawara دیگر نمی خواهید ، این طور نیست؟

38- به اعتقاد خود بچسبید.

25بازخورد منظم از مشتری برای جلوگیری از اتلاف وفت بسیار مهم است. تصویر از بن پاول در www.gogetcreative.co.uk

گرافیک مبتنی بر شفیلد و طراحان UI، بن پاول پیشنهاد می کند: ” مهم است یک فیدبک منظم از مشتری خود بگیرید، اما به همان اندازه مهم است که مشخص کنید که شما طراح هستید و به همین دلیل استخدام شده اید.

” به محض آنکه مشتری چیز هایی مانند ‘ بیایید آن متن را کمی بزرگ تر کنیم، و این سبک حروف را امتحان کنید’ بخواهد، جایگاه شما متلزلزل می شود. به عنوان یک طراح وظیفه ی شماست که این را از شروع روشن کنید.”

39- سوال های مشخصی از مشتری بپرسید.

وقتی طراحی لوگوی شما تمام شد، سعی نکنید سوال های مبهم از مشتری خود بپرسید مانند، ” آیا آن را دوست دارید؟”، یا،” چه فکر می کنید؟” همچنین ممکن است بپرسید ایا پرتغال یا سیب دوست دارید.

سوال هایی که باید بپرسید شامل این موارد است:” آیا انتظارات را برآورده می کند؟” و “آیا نشان دهنده ی ارزش های درونی عنوان تجاری شما است؟”. اگر مانع سوال پرسیدن شدند و به گفتن آن را دوست ندارند بسنده کردند، جزییات را بخواهید. در نهایت آن عنوان تجاری آن هاست و باید مطلع باشند.

40- از لحاظ بین المللی آن را بیازمایید.

اگر برای شما امکان دارد آن را به ملیت های مختلف تا جایی که ممکن است نشان دهید، مخصوصا برای لوگویی که قرار است در سطح جهانی استفاده شود. شما هرگز نمی دانید که آیا چیزی که در یک فرهنگ کاملا بی ضرر به نظر می رسد، ممکن است در فرهنگ دیگر به صورت غیر عمدی، گستاخانه، اهانت آمیز یا هر دو باشد. به عنوان مثال در سال 1998، Nike Air Bakin یک عنوان ملی به وجود آورد که گروه های عربی آمریکایی فکر کردند شیوه ای که “Air” بر روی کفش نوشته شده است بسیار شبیه “Allah” است که در عربی نوشته می شود.

41- واژگان پنهان را امتحان کنید.

26برخی از افراد زمانی که لوگوی WeightWatchers با حروف تماما کوچک بیرون آمد، کلمه ی جسورانه را درنظر گرفتند

اغلب زمانی که یک لوگو به شیوه ی معینی زیبا باشد-مثلا تمام حروف قالب مشابهی داشته باشد- واژگانی که برای خوانده شدن در نظر گرفته نشده اند، می توانند فهمیده شوند.

42- انتظار انتقاد از لوگوی دوباره طراحی شده ی خود را داشته باشید.

در بلاگ Creative، به طور منظم گزارشی از طرح های لوگوی جدید عنوان های تجاری شناخته شده را می گذاریم، و چیزی که ما را شگفت زده می کند این است که بازخوردهای فوری معمولا حداقل 80 درصد منفی هستند. مردم معمولا تغییر را دوست ندارند و به شدت نسبت به آن واکنش نشان می دهند. اما نگران نباشید- این امر بازتابی بر روی کار شما ندارد، این فقط محافظه کاری ذاتی است. دیر یا زود آن ها به آن عادت می کنند، و سپس به تدریج به آن علاقمند می شوند. و سرانجام زمانی که طرح لوگو دوباره طراحی می شود، آن ها به همان شدت در مقابل آن واکنش نشان می دهند.

راهنماهای سبکی

43- یک راهنمای سبکی لوگو درست کنید.

27راهنمای سبکی کانال 4، با جزییات توضیح می دهد که چگونه طرح لوگویش می تواند یا نمی تواند استفاده شود.

راهنماهای سبکی ، روشی که طرح لوگو می تواند مورد استفاده قرار بگیرد را تعیین می کنند و معمولا گزینه های رنگ، محدودیت های اندازه، موقعیت، سبک حروف و چگونگی کاربرد طرح لوگو بر روی پس زمینه های مختلف را شامل می شوند.

44- گزینه های رنگی را دیکته کنید.

یک راهنمای سبکی باید تمام گزینه های رنگی ممکن برای طرح لوگو را به تصویر بکشد. باید شامل هر یک از رنگ های پانتون که با یک تفکیک برای CMYK و RGB استفاده شده اند، باشد. گزینه های دیگر که باید در بر گرفته شوند شامل این موارد است: طرح لوگوی رنگی و تک رنگ بر روی زمینه ی سفید، رنگی و تک رنگ بر روی زمینه ی مشکی و رنگی و تک رنگ بر روی زمینه ی یک تصویر.

45- اندازه ها را تعیین کنید.

برخی از طرح های لوگو فقط در یک اندازه ی مشخص کار می کنند. شاید به این دلیل باشد که نامفهوم و ناخوانا می شوند یا به سادگی تاثیر خود را از دست بدهند. حداقل اندازه را برای طرح لوگوی خود تعیین کنید و آگاه باشید که در صفحه نمایش چگونه به نظر می رسد زیرا ممکن است متفاوت با نسخه ی چاپ شده باشد. یک جایگزین پیکسلی عرضه کنید.

46- در مورد موقعیت یابی رایزنی کنید.

موقعیت یابی طرح لوگوی شما ممکن است در راهنمای سبکی نیاز نباشد، اما بسته به سبک و شکل طرح شما، ممکن است موقعیتی وجود داشته باشد که فکر کنید از همه بیشتر جواب می دهد. به عنوان مثال، متنی که راست چین است ممکن است در سمت راست صفحه بهتر به نظر برسد.

47- در مورد فاصله گذاری رایزنی کنید.

مقدار فضای اطراف یک طرح لوگو را در نظر بگیرید و تلاش کنید تا آن را بدون استفاده از واحد های اندازه گیری، توضیح دهید. به عنوان مثال، فضای زیر طرح لوگو باید یک چهارم عرض آن باشد. این امر تضمین می کند که طرح لوگو در هر اندازه ای که استفاده شود، فضای صحیح به راحتی قابل محاسبه باشد.

48- نباید ها را تعیین کنید.

اگر شیوه های وجود دارد که طرح لوگوی شما نباید استفاده شود پس مطمئن شوید که آن ها را مشخص کرده اید. دلیل اصلی وجود راهنمای سبکی اطمینان از این است که طرح لوگوی شما ثابت باقی می ماند، پس توضیح دهید که چگونه این طرح نباید به غلط تفسیر شود و اهداف خود را با مثال هایی روشن سازید.

 توصیه های اضافی

49- فلوچارت طراحی لوگو را دانلود کنید.

28این فلوچارت را دانلود کنید تا روند طراحی لوگوی خود را بهبود دهید. 

هنوز مطمئن نیستیند طراحی لوگو را باید از کجا شروع کنید؟ اشکالی ندارد. در هر زمانی با دنبال کردن گام به گام مراحل این فلوچارت بی نقص جانسون بانکس(Johnson Banks) ، طراحی لوگوی فریبنده ای انجام دهید.

لینک دانلود:

http://mos.computerarts.co.uk/pdf/CAP148_chart.pdf

50- چرا باید از سرقت ادبی اجتناب کنید.

29اگر از دیگران دزدی کنید، دزدان لوگو به کار شما پی می برند.

دلایل اخلاقی روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه نباید طرح دیگران را بدزدیم، بدون در نظر گرفتن خطر بالقوه ای که کشف کار شما، بر روی شهرتتان دارد. و اگر فکر می کنید که کسی متوجه نمی شود، پس دوباره فکر کنید. تعدادی از مردم وجود دارند که سرگرمی آن ها جستجوی تاجران لوگو دزد است، و بعضی از بدترین متخلفان را می توان در سایت Logo Thief شناخت. اگر می خواهید بیشتر در مورد این سایت جذاب بدانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.logothief.com/

51- قالب(template) رایگان برای رسانه های اجتماعی

30 این قالب به شما کمک خواهد کرد برای پلت فرم های رسانه های اجتماعی طراحی کنید.

گاهی جای دادن لوگو ی شما در شکل مربعی که اغلب پلت فرم های رسانه های اجتماعی از آن استفاده می کنند می تواند باعث تغییر، برش در طرح شما بشود و به عبارتی به صورت مطلوبی که برنامه ریزی کرده بودید از کار در نیاید. بنابراین Wickie Media ، قالب های رایگان فوتوشاپ را در اختیارتان قرار می دهد که طراحی لوگوی شما را آسان تر می کند. ادرس سایت :

http://www.wickiemedia.net/

این قالب شما را قادر می کند که پیش نمایشی از آنچه لوگوی شما در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مختلف به نظر می رسید را ببینید. این سندها برای Photoshop CC است و با تولید کننده ی assets تصویر می توانید به منظور ساخت یه ظاهر پایدار، به صورت زنده تمام فایل هایی که نیاز است را بفرستید تا ،آواتار و کاورهای هنری خود را برای تمام وبسایت های اجتماعی خود آپ لود کنید.

52- روانشناسی شکل های لوگو

31

شکل های استفاده شده در عنوان های تجاری بزگ به صورت شانسی انتخاب نشده اند. خواه طرح شما بر اساس دایره باشد یا مثلث، یا شکل های دیگر می تواند از درک تیزبینانه در مورد روانشناسی اشکال بهره ببرد.

53- روانشناسی رنگ های لوگو

32

آشنایی با روانشناسی رنگ ها برای طراحی لوگو نیز حیاتی است.استفاده از رنگ ها می تواند لایه های چندگانه ی مفهومی را برساند،از پاسخ های اولیه بر اساس میلیون ها سال غریزه ی تکامل تا اجتماعات پیچیده ای که براساس فرضیات یادگرفته خود درست می کنیم.

54- از بهترین ها الهام بگیرید.

33تکامل برخی از بزرگ ترین مارک ها را در کتاب بالا مشاهده کنید.

کتاب 50 لوگوی برتر تا به امروز (The 50 Best Logos Ever) یک راهنمای کامل برای آشنایی با ویژگی کارهای بزرگی که تاکنون خلق شده اند است. حتی اگر شما فقط یک علاقه ی زودگذر به طراحی گرافیکی داشته باشید، جالب است مشاهده کنید که ظاهر لوگوی BP در سال 1930 چگونه بوده است، یا درباره اینکه هویت Coca-Cola در طول 125 سال گذشته چه تکاملی یافته است (یا نیافته)، گفتگو کنید.

تاکنون فکر کرده اید که چگونه لوگوی پنگوئن (Penguin) زندگی خود را آغاز کرد؟ یا لوگوی شل (Shell) در سال 1901 به چه شکل بود؟ پس این کتاب به درد شما می خورد. بیش از 180 صفحه، کتاب بزرگ ترین نمونه های جهانی طراحی لوگو را تشریح می کند، منشا و تحولات آن ها را نشان می دهد، با طراحان آن ها مصاحبه می کند- از جمله راب جانوف (اپل)، (Rob Janoff) و لیندون لیدر (فدکس) (Lindon Leader). این ها همه در یک کتاب مرجع جذاب با بهترین مارک شناخته شده تا به امروز، جمع شده است.

3 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای کامل برای طراحی لوگو : 54 پیشنهاد تخصصی»

  1. تشکر فراوان بابت مطلب بسیار جالب و اموزنده ای که در وبسایت خود قرار داده اید. برای شما ارزوی موفقیت دارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *