آموزش اتوکد (3) – استفاده از ریبون (Ribbon)

یکی از ویژگی های برجسته در پنجره ی اتوکد، علاوه بر فضای ترسیم، ریبون (Ribbon) است (شکل 1.7). این مکانی است که از آن، ابزارهایی را برای ترسیم، ویرایش، یا انجام کارهای دیگر، را انتخاب می کنید. ریبون حاوی مجموعه ای از پانل ها که گروه هایی از ابزار ها و ویژگی ها را ارائه می دهند، است. اسم هر پانل ریبون را می توان در نوار عنوانش در پایین پانل دید. پانل های ریبون با روش دیگر، به وسیله ی سربرگ هایی که در بالای آن ها دیده می شود، سازماندهی شده اند. هر کدام از ابزارها در ریبون یک راهنما(tool tip) و یک کارت راهنما حاوی توصیف مختصری برای کمک به فهم کاربرد هر آیکون ابزار ، ارائه می دهند.

A-8

شکل1.7 کارت راهنمای معمول یک ابزار پانل ریبون

اگر فقط سربرگ های ریبون را می بینید، بر روی دکمه ی پیکان شکل در ابزار کنترل ریبون (Ribbon Control) کلیک کنید A-9. اگر حتی سربرگ ها را هم نمی بینید، Ribbon را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید.

پیکان مکان نما را بر روی یکی از پانل های ریبون ببرید و برای لحظه ای آنجا نگه دارید. خواهید دید که یک راهنما درست در زیر مکان نما ظاهر خواهد شد. مکان نما را مقداری بیشتر نگه دارید ، راهنمای ابزار تغییر می کند تا اطلاعات بیشتری از آن ابزار حتی به شما نشان دهید.

در اغلب موارد، با استفاده از شکل آیکون ابزار می توانید حدس بزنید که چه کاری انجام می دهند. آیکونی با یک کمان در پانل ریبون Draw ، به عنوان مثال، نشان می دهد که آن ابزار کمان ترسیم می کند، آن که دایره دارد نشان می دهد که این ابزار دایره ترسیم می کند و غیره. برای توضیح بیشتر، راهنما اسم آن ابزار را به شما نشان می دهد.

به عنوان یک کاربر جدید، این راهنماها برای شما مفید خواهد بود زیرا نام ابزار و شرح مختصری از نحوه استفاده از آن، را به شما نشان می دهد. معمولا، زمانی که از شما خواسته می شود که یک ابزار را انتخاب کنید، از نامی که بر روی راهنما نشان داده می شود برای شناسایی آن ابزار استفاده می کنیم. در مورد یک ابزار با flyouts، نام ابزار تحت شرایط مختلف تغییر می کند. برای این ابزار، ما از توضیح عمومی برای شناسایی ابزار استفاده خواهیم کرد. در این آموزش ها، از شما خواسته خواهد شد تا ابزاری را از پانل های ریبون انتخاب کنید. اغلب از شما خواسته می شود تا برای انتخاب ابزارها از مجموعه پانل های دیگر، بین سربرگ ها تغییر مکان دهید. برای اینکه این عمل فرآیند آسان تر شود ما تا حدی از شرح مختصر مکان یک ابزار استفاده می کنیم. به عنوان مثال، برای ابزار ترسیم خط (Line tool) ما می گوییم:” بر روی ابزار ترسیم خط در پانل Draw سربرگ Home کلیک کنید.” برای ابزار جابجایی(Move tool) می گوییم :”بر روی ابزار جابجایی در پانل Modify سربرگ Home کلیک کنید.”

ارتباط به وسیله ی پنجره فرمان(Command Window)  و نمایش داده ی پویا(Dynamic Input display)

اتوکد(AutoCAD) یک خدمتکار عالی است: هرکاری که به او بگویید انجام می دهد و نه بیشتر. شما به وسیله ی استفاده از ابزارها و گزینه های منو با اتوکد ارتباط برقرار می کنید. این وسایل به فرمان های اتوکد استناد می کنند. یک فرمان یا command یک دستور یک کلمه ای است که به اتوکد می دهید تا بگویید کاری را انجام دهید مانند، ترسیم یک خط( ابزار ترسیم خط (Line tool) در پانل ریبون Draw) یا پاک کردن یک شی ( ابزار پاک کردن(Erase tool) در پانل ریبون Modify). هر زمان که به یک فرمان استناد می کنید، چه با تایپ کردن آن یا انتخاب یک گزینه یا یک ابزار، اتوکد به وسیله ی ارائه ی پیغام به شما در پنجره ی فرمان و نمایش داده ی پویا یا با نمایش کادر محاوره ای، پاسخ می دهد. نمایش داده ی پویا (Dynamic Input display) ، نمایش اطلاعاتی است که در مکان نما ظاهر می شود، و شامل پیغام ها، ابعاد و مختصات است. پیغام های پنجره ی فرمان، یا نمایش داده ی پویا، اغلب به شما می گویند که چه کاری را در قدم بعدی انجام دهید، یا فهرستی از گزینه های موجود را نشان می دهند. یک فرمان تکی اغلب یک مجموعه پیغام ها که باید برای کامل کردن فرمان پاسخ دهید، ارائه می دهد. این پیغام ها به عنوان یک پشتیبان برای کاربران جدید که نیاز به اندکی کمک دارند، خدمت می کند. اگر تا به حال هنگام استفاده از یک فرمان گم شدید یا فراموش کردید که در حال انجام چه کاری بوده اید، به پنجره ی فرمان برای سرنخ ، نگاه کنید. هر قدر با اتوکد بیشتر آشنا شدید، متوجه می شوید که نیازی نیست به این پیغام ها بارها مراجعه کنید.

همچنین می توانید برای نمایش یک سری از گزینه هایی که مستقیما به فعالیت فعلی شما مربوط است، راست کلیک انجام دهید. به عنوان مثال، اگر قبل انتخاب اولین نقطه برای فرمان Rectangle راست کلیک کنید، یک سری از گزینه ها ظاهر می شود که همان گزینه هایی که در اعلان فرمان ذکر شده است، با برخی از گزینه های اضافی هستند.

در نهایت، نمایش داده ی پویا به شما اجازه می دهد تا داده های اندازه دار از موضوعات را هنگام رسم آن ها وارد کنید. علاوه بر انعکاس پیغام های خط فرمان، نمایش داده ی پویا ، اندازه ، مختصات، و زاویه های موقت موضوعاتی که ترسیم و ویرایش می کنید را نشان می دهد. هنگامی که مختصات یا مقدار زاویه را از طریق صفحه کلید وارد می کنید، بر روی نمایش پویایی داده نمایش داده می شوند. براحتی می توانید نمایش داده ی پویا را با کلیک کردن بر روی ابزار داده ی پویا (Dynamic Input tool) در نوار عنوان ، خاموش یا روشن کنید. زمانی که نمایش داده ی پویا خاموش است، داده ی صفحه کلید تنها در پنجره ی فرمان ظاهر می شود.

 

 



برای مشاهده لیست کامل درس های Autocad سایت اینجا را کلیک کنید.


جدیدترین درس های Autocad ما را از طریق پست الکترونیک دریافت کنید

آدرس email خود را در این کادر وارد کنید.

توسط FeedBurner

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *