آموزش اتوکد (1) – پنجره ی اتوکد (AutoCAD)

راه اندازی اتوکد

اگر شما در حال حاضر اتوکد را نصب کرده اید عملیات زیر را انجام دهید تا برنامه راه اندازی شود.

1-      از مسیر AutoCAD 2014 Start > All Programs >  Autodesk >  AutoCAD 2014 > عمل کنید. همچنین می توانید بر روی آیکون AutoCAD 2014 بر روی دسکتاپ ویندوز، دو بار کلیک کنید. کاربران AutoCAD LT از AutoCAD LT 2014 به جای AutoCAD 2014 استفاده می کنند.

2-      پنجره اتوکد یک سند خالی با نام Drawing1.dwg ، را به طور پیش فرض نمایش می دهد. کاربران ممکن است پالت Info را در سمت چپ پنجره ی اتوکد ببینند.
اگر از نسخه ی آزمایشی (trial version) استفاده می کنید، قبل از رفتن به گام 2، پنجره ی Product License Activation را خواهید دید. این پنجره تعداد روزهای باقی مانده ی این نسخه آزمایشی را نشان می دهد، همچنین به شما این امکان را می دهد که این محصول را اگر لایسنس آن را خریده باشید، فعال سازی کنید. بر روی دکمه ی Try کلیک کنید تا عملیات باز شدن برنامه ادامه یابد. حال بیایید به جزییات پنجره ی اتوکد نگاهی بیاندازیم. اگر به نظر می رسد که اطلاعات زیادی دارد، نگران نشوید. مجبور نیستید آن را حفظ کنید، بلکه با نگاه به همه ی قسمت های متوجه می شوید چه چیزی به طور معمول در دسترس است.

پنجره ی اتوکد (AutoCAD)

پنجره ی برنامه ی اتوکد به چند قسمت تقسیم می شود:

  • Application menu
  • Quick Access toolbar
  • InfoCenter
  • Ribbon
  • Drawing tabs
  •  Drawing area
  •  UCS icon (User Coordinate System icon)
  • Viewport Controls
  •  ViewCube®
  •  Navigation bar
  •  Command window
  • Status bar

شکل 1.1 ، آرایش معمول  پنجره ی برنامه ی اتوکد را نشان می دهد. می توانید پنجره ی اتوکد را با هر چیدمانی که بخواهید، سازماندهی کنید و آن را به عنوان یک محیط کار(workspace)  ذخیره کنید. می توانید ذخیره کنید و در هر زمان  یک محیط کار را با استفاده از ابزار Workspace Switching   در نوارابزار Quick Access دوباره انتخاب کنید. محیط کار پیش فرض در تصویر 1.1 ، محیط کاری با نام Drafting & Annotation است و یکی از چند محیط کاری است که در اتوکد ساخته شده است.

 A-1 شکل 1.1 چیدمان معمول عناصر  پنجره ی اتوکد

 شکل 1.2 محیط کار 3D Modeling  اتوکد، را نشان می دهد که  مجموعه ای مختلف از ریبون پانل ها را دارد. همچنین یک فایل ترسیمی اتوکد را نشان می دهد که از یکی از قالب های(template)  مدلسازی سه بعدی (3D modeling) اتوکد استفاده می کند. زیر این تغییرات خارجی، برنامه ی اصلی همان است.

 A-2

شکل 1.2  محیط کار 3D Modeling، مجموعه ای جایگزین از منوها عرضه می کند در حالیکه قالب ترسیم سه بعدی(3D drawing Template) فضای ترسیم سه بعدی را نمایش می دهد.

 در گوشه ی بالا سمت چپ پنجره ی برنامه ی اتوکد، آیکون قرمز اتوکد منوی Application را نمایش می دهد که مجموعه از گزینه های را  ارائه می دهد که مستقیما به ترسیم ربط پیدا نمی کنند. نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access) در بالای فضای ترسیم ( شکل 1.3 ) شامل  توابع بررسی فایل است که تقریبا در اکثر پنجره ی برنامه ها می بینید. قسمت InfoCenter مرکز کمک آن لاین اتوکد است.  ریبون (Ribbon) از آیکون ها برای تقریبا تمام فرمان هایی که نیاز دارید استفاده می کند.

A-3شکل 1.3 نوار ابزار دسترسی سریع(Quick Access) ، نمایانگر توابع بررسی فایل است، که بالای ریبون ظاهر می شود.

فضای ترسیم بیشتر صفحه نمایش را اشغال می کند. هر چیزی که ترسیم می کنید در این فضا نمایش داده می شود. هر زمان که موس را حرکت می دهید، دو خط متقاطع برای حرکت در فضای ترسیم نمایان می شود.

این یک مکان نما است که اجازه می دهد به مکانی در فضای ترسیم نشانه بروید. درست در بالای فضای ترسیم، سربرگ های Drawing است که به شما اجازه می دهد ترسیم جدید به وجود آورید یا بین ترسیمات که باز هستند مشابه با مرورگر های محبوب وب، جابجا شوید. به “X” در سربرگ فعلی دقت کنید که به شما اجازه ی بستن ترسیم فعلی را می دهد، و آیکون به اضافه درست در سمت راست این سربگ که به شما اجازه ی خلق یک ترسیم جدید یا باز کردن یک ترسیم موجود را می دهد. وقتی بر روی آیکون به اضافه کلید کنید، کادر محاوره ای انتخاب قالب (Select Template) ظاهر می شود که به شما اجازه ی شروع یک ترسیم جدید را می دهد. بر روی آیکون به اضافه راست کلیک کنید، یک منوی متنی باز می شود که به شما حق انتخاب می دهد مبنی بر باز کردن یک ترسیم موجود، ذخیره کردن تمام ترسیمات باز فعلی ، یا بستن تمام ترسیمات.

اگر بر روی یک سربرگ ترسیم بروید، پیش نمایش آن مدل یا ترسیم را خواهید دید. در داخل فضای ترسیم، چند آیتم در امتداد کناره و در گوشه ها می بینید. آیکون UCS در گوشه ی پایین سمت چپ ظاهر می شود. در گوشه ی بالا سمت راست مکعب نما (ViewCube) را می بینید. مکعب نما اصولا برای مدل سازی سه بعدی به کار می رود. همچنین نوار حرکت (Navigation) را در امتداد لبه ی سمت راست پنجره ی اتوکد خواهید دید. این نوار، ابزارهایی ارائه می دهد که به شما کمک می کند  در ترسیم خود حرکت کنید. ابزارهای عمومی مانند بزرگنمایی(Zoom) و Pan در اینجا مانند بعضی از ابزارهای پیشرفته در دیدن نماهای مدل های سه بعدی است.

کنترل های جایگاه نما (Viewport) در گوشه ی بالا سمت چپ فضای ترسیم منوی گزینه ها برای کنترل نماهای سه بعدی و دوبعدی و روش های بصری(visual style) و نسخه ی دوم برخی از کارهای مکعب نما، است.

درست در زیر فضای ترسیم در گوشه ی پایین سمت چپ، سربرگ های Model و Layout قرار دارد. این سربگ ها به شما این امکان را می دهد که به سرعت بین انواع مختلف نماها به نام نماهای  model و layout جابجا شوید.

پنجره ی فرمان (Command Window)، که  در زیر فضای ترسیم قرار گرفته است، فیدبکی درباره ی دستوراتی  که  در اوتوکد استفاده کرده اید می دهد. می توانید این پنجره را مانند اجزای دیگر صفحه نمایش، حرکت یا تغییر سایز دهید. به طور پیش فرض، پنجره ی فرمان (Command) جدا از جایگاهش است مانند انچه در شکل 1.4 نمایش داده شده است.

A-4

شکل 1.4 پنجره ی فرمان و نوار وضعیت

در زیر پنجره ی فرمان ، نوار وضعیت (status bar) قرار دارد (شکل 1.4 ). نوار وضعیت اطلاعاتی در یک نگاه در مورد وضعیت ترسیم به شما می دهد. به عنوان مثال، بازخوانی مختصات در منتهی الیه سمت چپ نوار وضعیت، موقعیت مکان نمای شما را نشان می دهد. ابزارها در نوار وضعیت کمک هایی را برای عملیات تدوین ارائه می دهد.



برای مشاهده لیست کامل درس های Autocad سایت اینجا را کلیک کنید.


جدیدترین درس های Autocad ما را از طریق پست الکترونیک دریافت کنید

آدرس email خود را در این کادر وارد کنید.

توسط FeedBurner

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *