چرا از اعداد صحیح (integer) در زبان C استفاده می کنیم؟

اعداد صحیح یا integer ها معمول ترین و خوش دست ترین انواع متغیرهای عددی هستند. اغلب شما در برنامه نویسی به عددی فقط کوچک  و مقدار کامل احتیاج دارید. اعداد ممیز شناور نیز خوب هستند ولی پردازش بیشتری از طرف کامپیوتر نیاز دارند و کار با آنها طولانی تر است. در نتیجه در مقایسه با آنها، اعداد صحیح، سریع تر هستند.

می بایستی که فقط در مورد دو نوع عدد صحیح دقت به خرج دهید. عدد صحیح نرمال یا int یا عدد صحیح طولانی یا long

int عدد کاملی از محدوده 32768 تا 32767 است. بسیار ایده آل است که از اعداد کوچک بدون قسمت کسری استفاده کنید. در بعضی از نسخه های زبان C ممکن است این مقدار را به عنوان short یا short int نیز ببینید که در کامپایلرهای C تحت DOS، فقط int  خوانده می شود.

long یک عدد کامل از محدوده منفی 2147483648 تا مثبت  2147483647 است. محدوده بزرگی که البته آنقدر بزرگ نیست که بدهی بحران های جهانی یا خودشیفتگی های امثال لیدی گاگا را تحت پوشش قرار دهد. این نوع  متغیر عددی به عنوان long یا long int در بعضی از نسخه های C ارجاع داده می شود.  در کامپایلرهای سی تحت داس فقط long نامیده می شود.

در ادامه وسواس بدون توقف بشر در مورد سایز، مشهود است که همیشه برنامه نویس می خواهد از long بجای int استفاده کند. خب بزرگ بهتر است (خود من هم سابقا وسواس خاصی در مورد استفاده مقادیر بزرگ تر داشتم در حالی که برنامم آنچنان دیتابیسی نداشت و به زحمت و در طی زمان به بیست هزار داده می رسید و وسواسم در مورد آینده کاملا بی مورد بود.)

اگر چه این درست است و روانشناسان می توانند بحث کنند که چرا مردم این چنین رفتار می کنند ولی حقیقت این است که نوع داده کوچکتر باعث می شود که برنامه شما زودتر اجرا شود. متغیرهای int کوچک و آراسته و ساده برای کامپیوتر هستند. متغیرهای long احتیاج به قدری زمان اندک بیشتر برای اجرا دارند و این حافظه و قدرت پردازش کامپیوتر را هدر می دهد. پس بهتر است جایی که نیاز نیست از همان int استفاده کنید. (اگر نوشتن به زبان سی را ادامه دهید اینرا به وضوح خواهید فهمید)

  • شما از کلیدواژه int یا long برای معین کردن متغیرهای صحیح استفاده می کنید. int برای مقادیر کوچکتر است و long برای مقادیر بزرگ تر
  • %i در تابع printf برای نمایش int بکار می رود (همچنین می توانید از %d هم استفاده کنید)
  • int = short = short int
  • متغیرهای int یا عدد صحیح، کوتاه تر و سریع تر و ساده تر برای کامپیوتر در هنگام کار هستند. اگر مقیاس کاری شما کوچکتر و عددی است از int استفاده کنید.
  • در مورد اعداد منفی چرا اهمیت دهیم؟ بعضی اوقات به آنها احتیاج دارید، ولی اکثر مواقع چنین نیست.
  • متغیر char همچنین می تواند به عنوان یک نوع عدد صحیح بکار رود. اگر چه محدوده بشدت کوچکی دارد. این متغیرها بیشتر برای ذخیره تک کاراکترها بکار می رود.

دن گوکین، دامیز



برای مشاهده لیست کامل درس های C و C++ سایت اینجا را کلیک کنید.


جدیدترین درس های C و C++ ما را از طریق پست الکترونیک دریافت کنید

آدرس email خود را در این کادر وارد کنید.

توسط FeedBurner

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *