شش مصالح اصلی و معمارانی که عاشق آن ها هستند

از استفاده ی مارپيچ اسکار نیمایر (Oscar Neimeyer) از بتن تا استفاده ی خلاقانه کنگو کوما (Kengo Kuma) از چوب، کدام یک از مصالح ، برخی از معماران شناخته شده ی جهان را تعریف می کند؟

 

4-1

 

اسکار نیمایر + بتن

 

4-2مرکز نیمایر ، اسپانیا ، عکس از بوجدو آگور (Bujedo-Aguirre)

 4-3غرفه ی نمایشگاهی ماتارازو (Matarazzo Pavilion)، عکس از کاربر فلیکر : ArtExplorer

 

اگرچه می توان استدلال کرد که بسیاری از معماران ایکونیک علاقه ی وافری به بتن دارند، اما آگاهی اسکار نیمایر از ظرفیت های زیبایی شناختی و شکل پذیری ساختمانی بتن – چنانچه در کارهایی متفاوتی از کلیسای جامع برزیلیا تا مقر سازمان ملل در نیویورک نشان داده می شود – بدون شک بی نظیر است. در سال 1956 در پایتخت برزیل، برزیلیا، نیمایر و لوسیو کاستا (Lúcio Costa) مصالح را به عنوان نمادی پر قدرت از مدرنیته به کار بردند. بتن بهترین مصالح انتخابی آن ها بود، سطح صاف سفید بتن ، مانند بسیاری از مدرن گرایی های برزیل، قلب مدنی شهر را تعریف می کند. نیمایر با استفاده از بتن، میراثی از بناهایی به جا گذاشت که بسیار قابل توجه تر از معماران هم نسل خود یا هر نسلی است.

 

آلوارو آلتو (Alvar Aalto) + آجر

 

 4-4خانه ی آزمایشی موراتسالو (Muuratsalo) ، عکس از نیکو سای(Nico Saieh)

 4-5دانشگاه یووسکوله (Jyvaskyla) ، دانشگاه نیکو سای

 

کارهای آلوارو آلتو در زمینه های طراحی، مجسمه سازی و نقاشی، او را از معماران معمولی برتر می کند. با توجه به طراحی مبلمان داخلی ساختمان هایش نظیر ظروف شیشه ای و چراغ ها، میراث آلتو حول محور درک کلی او از طراحی، از کوچکترین جزییات گرفته تا اجزای بزرگ تر، شکل گرفته است. در میان پروژه های بیشمار،استفاده از آجر بسیار شاخص است. از خانه ی آزمایشی موراتسالو تا نمای یکپارچه ی دانشگاه یووسکوله، آلتو در هر دو به آجرچینی زاویه داد و آن را به صورت منحنی درآورد. همیشه با دقت ویژه ی خود به جزییات ، از مصالح استفاده می کرد.

 

زاها حدید(Zaha Hadid) + الیاف کامپوزیتی

 

 4-6مرکز حیدر علی اف(Heydar Aliyev) ، عکس از ایوان بان (Iwan Baan)

 4-7گالری سرپنتین ساکلر (Serpentine Sackler)، عکس از لوک هیز (Luke Hayes)

 

زاها حدید در استفاده از مصالح جدید برای بیان هندسه های پیچیده، که از طریق طراحی پارامتری به وجود می آید ، پیشرو است. اگرچه او به دلیل ساخت ظاهری سبک وزن بتنی معروف است، اما پوسته ی بسیاری از ساختمان هایش از انواع مختلف الیاف کامپوزیتی پوشیده شده است. به عنوان مثال در مرکز حیدر علی اف در باکو، با استفاده از الیاف شیشه ای تقویت شده با پلی استر ( GFRP )، نمای خارجی تقریبا یکپارچه روان و سیال خلق کرده است. در گالری سرپنتین ساکلر در لندن بیشتر از همین روش استفاده شد، استفاده از مصالح تجربی حتی به طراحی قایق های بادی بزرگ(superyachts) نیز گسترش یافته است.

 

فرانک گری (Frank Gehry) + فلزات

 

 4-8مرکز کلینیک کلیولند لو روو (Lou Ruvo) برای سلامت مغز، عکس از متیو کربن (Matthew Carbone)

 4-9سالن کنسرت والت دیزنی(Walt Disney)، عکس از فیلیپ رومل(Philipp Rümmele)

 

فرانک گری، شاید بیشتر به دلیل پوسته ی تیتانیومی گالری بیلبائو معروف باشد، اما از پوسته ی فلزی برای تاثیر بیشتر تعدادی دیگر از ساختمان ها ، نیر استفاده کرده است. اعم از فولاد ضد زنگ پوشش سالن کنسرت والت دیسنی در نیویورک تا مرکز کلینیک کلیولند لو روو برای سلامت مغز در لاس وگاس، فلز نقره ای و درخشان اغلب به دور شکل سیال خود می پیچد، فرم های خمیده به وجود می اورد و یک وضعیت جسورانه را در خط آسمان شهر به وجود می اورد.

 

کنگو کوما(Kengo Kuma) + چوب

 

4-10مرکز تحقیقاتی موزه ی GC Prostho، عکس از دایچی اینو (Daici Ano)

 4-11استارباکس، عکس از نیشیکاوا(Nishikawa)

 

کنگو کوما و شرکا، به شیوه ی ژاپنی برخی از برجسته ترین ساختمان های چوبی دنیا را در سال های اخیر، ساخته اند. Cité des Arts et de la Culture در پاریس یک نمونه است که نشان می دهد چگونه یک نمای چوبی می تواند به فضاهای داخلی تبدیل شود- تمی که در مرکز تحقیقاتی موزه ی GC Prostho در ژاپن نیز آشکار است. مهارت کوما در به وجود اوردن ظاهری نرم و روشن از مصالح سنگین و متراکم احتمالا در این حرفه ، بی نظیر است.

 

SANAA + شیشه

 

 4-12موزه ی هنر نو، عکس از دین کافمن(Dean Kaufman)

  4-13موزه ی لوور لنز(Louvre Lens) ، عکس از جولین لانو (Julien Lanoo)

SANAA، به دلیل هنر شیشه استادانه اطراف فضاهای حجمی شفاف، شناخته می شود. تمام معانی وزن و سنگینی با این طراحی موزه ی لوور لنز از میان می رود، استفاده از آیینه ها و پنهان کردن جزییات ، شیشه را به تنها مصالح آشکار، تبدیل می کند. به همین منوال ،در موزه ی هنر نو در نیویورک ترکیبی هوشمندانه از شیشه، شبکه ی آلومینیوم آنودایزد (anodised aluminium) و دیوارهای به رنگ سفید به کار رفته است که باعث می شود این ساختمان به صورت نیمه شفافی ،تیره و روشن شود.

 

Taylor-Foster, James. “Six Essential Materials & The Architects That Love Them” 05 Mar 2014.



برای مشاهده لیست کامل مقاله های معماری سایت اینجا را کلیک کنید.


جدیدترین مقاله های معماری ما را از طریق پست الکترونیک دریافت کنید

آدرس email خود را در این کادر وارد کنید.

توسط FeedBurner

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *