برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

دانلود آموزش ویدیویی فارسی پیانو – نحوه خواندن نت ها

 

خطوط حامل(Staff)

برای نوشتن هر زبان احتیاج به خط داریم و موسیقی نیز همچون هر زبان دیگر بر روی پنج خط بنام خطوط حامل قرار می گیرد.

تعریف حامل: پنج خط موازی و هم فاصله با هم به صورت افقی را گویند که نت های موسیقی روی خط ها، بین خطوط، و یکی بالا و یکی پایین پنج خط حامل قرار می گیرند:

 

خطوط حامل از پایین به بالا از 1 تا 5 شماره گذاری می شوند. هرچه نت ها به سمت بالا می روند زیرتر و هرچه به سمت پایین می آیند بم تر می شوند. پس چنانچه به صورت قراردادی جای یکی از نت ها را مشخص کنیم (برای مثال خط دوم را سل بنامیم) جای دیگر نت ها خود به خود مشخص خواهد شد.

خطوط کمکی: از آن جایی که این 5 خط تنها توانایی نشان دادن 11 نت را دارند، برای گسترش دادن محدوده ی صدایی حامل، از خطوطی کوچک و موازی خطوط حامل در بالا و پایین آن استفاده می کنیم که با استفاده از 4 تا 5 خط کمکی از بالا و از پایین مجموع تعداد نت های ما 31 عدد خواهد شد، اما این محدوده هم چنان برای سازهایی چون پیانو کوچک است.

شکل نتها

در موسیقی، هفت شکل برای نتها وجود دارد که هر کدام نشان دهنده مقدار کشش و امتداد هر صدا(نت) می باشد. همانطور که می دانیم نت ها همیشه به یک اندازه کشیده نمی شوند بعضی طولانی و بعضی کوتاه هستن براي تعیین کردن این که هر نت چقدر باید کشیده شود از شکل هاي مختلفی براي نت ها استفاده می کنیم که با آن ها آشنا می شویم. به تصویر زیر توجه کنید و اسم ها را به خاطر بسپارید.

مرکز موسیقی سدا



مشاهده ویدیو


برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *